תאונות עבודה בחורף

תאונות עבודה בחורף

צוות משרד עו"ד בירן

תאונת עבודה היא למעשה אירוע תאונתי אשר מתרחש במקום העבודה, במסגרת העבודה או בדרך מן העבודה ואל העבודה. המונח תאונת עבודה מתייחס לאירועים בהם ניתן לקשור קשר ישיר בינם לבין מקום העבודה מחד גיסא ולאירועים בהם קיימת פגיעה בעובד מאידך גיסא. תאונת עבודה אינה מחייבת התייחסות לנכות קבועה או זמנית ומתייחסת גם לאירועים נקודתיים ללא תוצאה ארוכת טווח.

אילו תאונות עבודה עלולות להתרחש בשל מזג אוויר חורפי?

תאונות עבודה מתקיימות לרוב בגלל תנאי בטיחות לקויים וסיכוני מקצוע שונים, כאשר מזג האוויר החורפי עשוי להוליד נסיבות נוספות בחלק מן המקצועות ומקומות העבודה בישראל, כך למשל:

א. תאונות דרכים – הכבישים החלקים ותנאי הראות הלקויים מביאים לרוב באופן טבעי לגידול יחסי במספר תאונות הדרכים בחורף. גידול זה מתבטא גם במקרים של נסיעות עובדים אל מקום העבודה וממנו, ובוודאי בעבור עובדים שהנהיגה היא עיקר שגרת יומם בעבודה דוגמת נהגי משאיות / תחבורה ציבורית, שליחים, סוכני שטח ואחרים.

ב. תאונות עבודה בענף הבנייה – בענף הבנייה פועלים רבים עובדים בתנאים מורכבים ובמרבית הזמן גם חשופים לתנאי מזג אוויר קשים ולמפגעים שונים. בעונת החורף תחת עומס הרוחות בשטחים פתוחים למד משטחים חלקלקים ורטובים, קיימת עלייה בכמות תאונות העבודה באתרי בניה ברחבי הארץ. תאונות אלה עשויות להתרחש בשל חוסר יציבות של מתקנים וציוד לצד חוסר יציבותו של העובד בעבודות גובה (על גבי עגורן, במות הרמה וכדומה), החלקות של עובדים ועוד.

ג. תאונות חשמל – חשיפת חוטי חשמל לתנאי מזג האוויר הסוערים בחורף עלולה להוביל לתאונות חמורות עבור עובדי תשתיות שטח, עובדים בחברות תקשורת, חשמל, ממסרים וכו’.

נפגעת בתאונת עבודה בחורף… את מי ניתן לתבוע?

לצד פתרונות המיגון והנחיות הבטיחות הנהוגות בכל ענף ותחום על פי אופי העבודה, חשוב לדעת כי תאונת עבודה היא תאונה במסגרתה העובד מכוסה מא’ ועד ת’, הן על ידי המוסד לביטוח לאומי והן על ידי המעסיק. איך לכך תאונת עבודה בחורף, ובכלל כל תאונה אשר התרחשה במסגרת מקום העבודה ו/או פעילותו, מצריכה תיעוד מלא הכולל רישום ודיווח מן הרגע הראשון על מנת להביא למיצוי זכויות הנפגע בהמשך.

ככלל, המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף “האחראי” לטיפול בעובד לאחר התרחשותה של תאונת עבודה. הביטוח הלאומי יכסה כל הוצאה רפואית, לרבות הוצאות הפינוי על ידי אמבולנס במידה וזה נדרש, את עלות אבדן ימי העבודה של העובד וכן על פי הנסיבות גם מתן פיצוי בתצורת מענק או קצבה והכרה במגבלה ובנכות במידה וזו נגרמה. המוסד לביטוח לאומי מבדיל בגין נכות זמנית או נכות קבועה לצמיתות ומעניק פיצוי מותאם בהתאם לנסיבות.  במקרה והתאונה התרחשה בשל התרשלות של המעביד, יוכל העובד לתבוע גם את מקום העבודה בגין הנזק שנגרם לו ועל פי הנסיבות. גורם נוסף הניתן לתביעה לטובת למיצוי זכויות, הוא ביטוח תאונות אישיות פרטי במידה וזה קיים כמובן. חשוב לדעת כי מעבידים רבים מבטחים את העובד בביטוח זה והעובדים לא תמיד מודעים לכך.

למשרדנו ניסיון ומוניטין רב שנים בכל הנוגע לתאונות עבודה, בדגש על ייצוג משפטי במקרי תאונות דרכים שהם גם תאונות עבודה, כך למשל מקרים בהם מעורבים רוכבי אופנועים או קטנועים בדרכם לעבודה, במהלך עבודתם או בחזרה לביתם. אנו מקפידים על ייעוץ מקצועי בשילוב יחס אישי חם לכל נפגע ומבטיחים להלחם עבור כל אחד במטרה להשיג את התוצאה הטובה ביותר ומימוש כל הזכויות על פי חוק!